9 lectii esentiale ce pot fi invatate in acesta lupta cu COVID-19

 

Se pare ca ultimele saptamani si chiar luni au fost si sunt un mare experiment de comportament uman. COVID-19 a intrat in viata noastra ca un ecosistem, acest lucru fiind paradoxal.

Oamenii sunt capabili de solidaritate, bunatate, intelepciune si bineinteles rezistenta. Suntem, de asemenea, creaturi primitive, care isi fac stocuri de hartie igienica, se lupta si abandoneaza ratiunea atunci cand suntem speriati.

Aceasta pandemie este importanta pentru lista noastra lunga de boli preexistente precum climatul socio-politic dificil, conectivitatea cu tehnologia de azi, barajul alertelor „de stiri”, oportunitatea in care gandim si luam decizii si cum ne putem ocupa timpul in aceasta perioada. „Distantarea sociala” este noul mandat intr-o perioada in care au redenumit singurătatea. Nu am fost cel mai bine pregatiti cand coronavirusul a aparut.

Ne-a pus oare Universul pe toti intr-o pauza de timp colectiva?

Exista o oportunitate de a intelege acest moment de timp ca un apel la actiune?

Ce fel de lectii pot fi valorificate in aceasta perioada ce pare a fi testul vietii?

Exista destule lectii disponibile, conform stiintei creierului nostru si a intelepciunii spirituale antice a fiintei umane.

 

Lectia 1: Modestia intelectuala este vitala.

Suntem o civilizatie evoluata, cu progrese extraordinare in stiinta si medicina si cu acces la informatie, de aceea fiecare dintre noi este de acord sa fie precaut in ce surse ne bazam si cum transmitem informatiile respective in sferele noastre de influenta sociala.

Lectia 2: Aceasta perioada de a sta in casa nu este intotdeauna o pedeapsa.

Suntem fiinte creative, inovatoare, agile, iar in aceste momente putem fi capabili sa identificam solutii noi si sa pivotam catre acestea. Aceasta pauza s-ar putea dovedi a fi o revenire la creativitate pentru multi dintre noi care ar putea considera ca au fost opriti de la rutinele tipice.

Lectia 3: Suntem mai rezistenti decat ne dam seama.

Rezistenta este un proces de adaptare pozitiva in fata adversitatii, iar ca factori de protectie putem mentiona relatiile, umorul, expresia artistica, credinta si trairea pasiunii. Rezistenta poate creste chiar si in in aceasta perioada dificila daca ne concentram pe activitatile care ajuta la cultivarea acesteia. Alaturati-va acelor oameni care se autodezvolta si ofera sprijin reciproc.

Lectia 4: Bunatatea este contagioasa.

In timp ce frica si boala in sine pot fi contagioase, la fel si actele de dragoste si bunatate. Cand ne concentram energia pe ajutorarea celor mai vulnerabili in aceasta perioada de criza, efectele pozitive se raspandesc intarind bunastarea tuturor.

Lectia 5: Provocarile ne ajuta sa ne descoperim punctele forte si resursele.

Niciunul dintre noi nu doreste sa inventeze circumstante infricosatoare, dar poate ajuta sa vedem ca avem o serie de resurse interne, precum bunele abilitati analitice si de rezolvare a problemelor si bineinteles resurse externe ce includ oamenii si locurile care ofera confortul dorit.

Lectia 6: Elementele de baza nu sunt de baza.

Elementele de aer, apa, pamant si foc sunt de neegalat. Apreciati-le efectele de recalibrare si faceti-va timp pentru a le absorbi in constiinta voastra.

Petreceti timp apreciind natura si iesiti afara cat timp sunteti in siguranta si este posibil. Gasiti acele modalitati de a lua in considerare elementele descrise mai sus.

Lectia 7: Nu exista emotii gresite.

Putem invata sa ne controlam raspunsurile date la stres pentru ca pandemiile pot produce emotii puternice, inclusiv frica, anxietate, soc si panica. Putem simti ca facem fata relativ bine intr-un moment, dar sa fim coplesiti de urmatorul. Nu te stresa ca esti stresat, esti totusi om. Analizati-va stresul si cautai-va acele resurse care va pot ajuta.

Lectia 8: Ingrijirea de sine este esentiala tot timpul.

In astfel de crize este un moment bun pentru a descoperi activitatile si mentalitatle care ne ajuta cel mai bine sa ne recalibram. Sanatatea mentala este cea mai buna. Multe cercetari arata ca somnul adecvat, alimentatia, hidratarea si exercitiile fizice ne pot ajuta foarte mult in perioadele de criza.

Lectia 9: Mindfulness-ul ne ajuta sa combatem mintea.

Daca ne concentram pe momentul prezent acest lucru ne intareste rezistenta si capacitatea noastra de a ne bucura de ceea ce este si de a face, fata de ceea ce nu este. Putem sa intelegem adevaruri profunde ale vietii noastre si putem deveni mai puțin deschisi pentru anxietatile din aceasta perioada si sa ramanem concentrati pe ceea ce trebuie sa facem in momentul prezent, lucru ce ne este util si pentru proiectele pe termen lung.

Asa ca nu trebuie sa ramanem blocati in anxietate in urmatoarea perioada. S-ar putea sa simtim o pierdere masiva a autocontrolului, dar trebuie sa apelam la diverse comportamente pe care le putem folosi pentru a ne intari la nivel individual si la nivel colectiv.

Acest articol este adaptat in limba romana dupa articolul original, scris de Kristen Lee, aparut pe website-ul Psychology Today in martie 2020:https://www.psychologytoday.com/us/blog/rethink-your-way-the-good-life/202003/can-the-worst-times-bring-out-the-best-in-us?fbclid=IwAR1w5F3kVTj3X5VXSoAWwwVMw0TMC0ct7iEjiMA_9pIGBQqRj8wxG3wcSm0

Despre autorul articolului original:

Kristen Lee, Ed.D., LICSW, este un profesor de stiinta comportamentala, clinician si autorul cartii Mentaligence: A New Psychology of Thinking and Reset: Make the maximum of Your Stress.